Ved du hvor mange E-numre der er i din remoulade?

Vi har vist alle efterhånden fanget, at vi skal skrue ned for indtaget af sukker. Mange og lange kampagner har fortalt os om, hvordan sukkeret sætter sig på sidebenene og sætter uønsket fut i blodsukkerniveauet – med tilhørende gener i form at træthed og humørsvingninger. Budskabet er sunket ind (omend det ikke nødvendigvis bliver fulgt!) FLOT!

Men hvor er kampagnen med oplysninger om, hvad de tilsætningsstoffer, vi tilsætter maden, gør ved vores kroppe?

Jeg savner en kampagne, der fortæller om at nogle sødestoffer er mistænkt for at være kræftfremkaldende, og at nogle konserveringsmidler kan give allergiske reaktioner og udslæt. Hvilke tilsætningsstoffer er mistænkt for at være hormonforstyrende eller skadelige for ufødte fostre?

Det er mig uforståeligt, at det skal være nødvendigt at tilsætte farvestoffer, emballagegasser, drivgasser, fugtighedsbevarendemidler, modificerede stivelse, overfladebehandlingsmidler og glittermidler til vores fødevarer – altså ud over fordi de dermed kan stå længere tid på hylden i supermarked. Det værste er, at vi efterhånden har vænnet os til den syntetiske smag, og anser den for at være “den rigtige”.

Slik

“Vi har skruet helt ned for sukkeret til lille Mads” kan man høre mødre sige. Ja, det er et godt skridt på vejen, men det er bare ikke nok, når både Amerikanske, Australske og Engelske undersøgelser viser, at farvestoffer gør børn hyperaktive (…meget eftertænksomt når man tænker på alle de ADHD diagnoser, der er blevet langet over disken de seneste år!)

Skær ned på E-numrene! Det er let nok, du skal blot vende produktet og tjekke indholdsfortegnelsen inden du putter varen ned i kurven – du vil blive overrasket! 

Det er svært at undgå tilsætningsstoffer og E-numre i maden, og retfærdigt skal siges, at de ikke alle er mistænkt for at være farlige, men hvorfor spise dem, når du kan vælge produkter uden? Du kan selv gøre noget for at mindske indtaget ved at holde øje med, hvor mange E-numre der er i den mad du køber. Husk det nu næste gang du skal ud at handle (du kan jo eventuelt skrive det på din indkøbsliste ;0)). Skær ned på E-numrene! Tjek varedeklarationen og køb kun produkter med 3-4 E-numre eller vælg en økologisk variant. Ja, det tager længer tid de første par gange, men du vil efterhånden få styr på hvilke varer der er i orden, og hvilke du skal gå langt udenom… Og ja, den “nye” leverpostej smager måske anderledes end den du plejer at spise, men når nu du ved, at det er tilsætningsstofferne, der gør forskellen, er det så ikke okay?

Nå ja, det havde jeg næsten glemt… Svaret er 8 ;O)

Velbekomme

 

Kilde: Karen Nørby
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail