Skøn pizza uden mel

Indrømmet! det kan være noget af en opgave, at skulle finde på interessante middagsretter, når man gerne vil nedsætte indtaget af kulhydrater. Jeg skrev sidste gang om generne ved oppustet mave og gav forslag til, hvordan man kommer problemet til livs. En af de store syndere er kulhydraterne, og det kan derfor være en fordel at nedsætte indtaget i en periode, meeen hvad Søren skal man så finde på at servere, som ikke falder i unåde hos resten af familien? En ret som normalt falder i god smag i børnefamilier er pizza, og man kan faktisk lave en lækker pizza uden mel (og så slipper man jo oven i købet for hæve tiden, så opskriften er perfekt til ”jeg har glemt at tage noget op af fryseren-dage” :))

Pizza uden mel

4 små pizzaer

150 g revet ost

200 g revet gulerødder

2 spsk chiafrø

3 æg

Tænd ovnen på 225 grader. Pisk æggene let sammen og tilsæt osten, gulerødderne og chiafrøene. Massen fordeles som 4 små pizzabunde på en bageplade med bagepapir. Giv dem 10-15 minutter i ovnen til de er blevet gyldne i overfladen. Pizzaerne kan nu pyntes med fyld efter smag (En stor fordel, hvis man hver især har sin egen favorit ;O)). Jeg kan anbefale en pizza med et tykt lag frisk salat, røget skinke, grøn pesto og cherrytomater eller en kartoffelpizza med friske babyspinatblade, kartoffelskiver, grøn pesto og cherrytomater.

Bonusinfo:

De små smagsneutrale og uskyldige udseende frø ser ikke ud af meget, men faktisk indeholder de både kalk, omega 3, antioxidanter, proteiner og kostfibre, og er dermed guld være i din daglige kost.

Bon appetit…

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *