Mine 3 bedste tips til at tabe sig

T for tallerken, søvn og motion… mere kompliceret behøver vi ikke gøre det! …men det kræver vedholdenhed i spandevis!

Du behøver ikke følge den ene kur efter den anden, undvære kød i 3 dage eller leve af kålsuppe i flere uger og udelukkende spise hjemmebagte grøntsagsboller uden gluten. Min erfaring er, at disse kure måske giver et godt resultat i starten, men de er umulige at følge i længden, og når vi så må give op, kan følelsen af fiasko få os til at give slip og give los – med endnu flere kilo på sidebenene til følge.

Et vægttab kræver gode sunde vaner, som kan bygges ind i din (og din families) hverdag. Det kan disse 3 gode vaner:

t-tallerkenT for tallerken – Inddel din tallerken efter T modellen (om nødvendigt, så køb en porcelænstush og tegn et T på et par tallerkener fra køkkenskabet). Når du fylder din tallerken skal du altid starte med at fylde halvdelen med grønt. Den resterende halvdel deles i to lige store dele, som fyldes med henholdsvis kød (mest fjerkræ og fisk) og kulhydrater fra fuldkorn.

Søvn – For lidt eller dårlig søvn stresser kroppen, og en stresset krop lagre ressourcerne til senere brug. Får du nok søvn? Føler du dig veludhvilet, når vækkeuret ringer, eller rammer du dørkarmen på vej ud til badeværelset, fordi øjnene ikke vil åbne sig? Overvej om du skal gå tidligere i seng eller drosle ned inden sengetid frem for at arbejde eller være aktiv. Skift de koffein- og sukkerholdige drikke efter aftensmaden ud med sunde alternativer. Selv om du oplever, at du falder nemt nok i søvn, kan din søvn være urolig, og mister dermed sin effekt.

Motion – Kosten er som regel det vigtigste sted at sætte ind, når man ønsker at tabe sig, men vi kommer ikke uden om, at motion er nødvendig for at holde vægten nede og formen oppe. Pulsen skal op med kredsløbstræning. Det kunne være løb, dans, gåture i rask trav. Om du løber på et løbebånd i stuen eller i fitnesscenteret, danser sammen med børnene til “Just Dance” eller til Linedance i klubben er underordnet, bare du får det gjort. Vælg en motionsform der gør dig glad, og som passer ind i din hverdag. Kan du nå en halv time hver dag?

Som jeg startede med at skrive, handler et vægttab i høj grad af vedholdenhed, så få styr på din motivation. Hvad er dit mål, og hvorfor vil du derhen? Sæt i gang og hold fast… og følg med her, så hjælper jeg dig med at holde gejsten oppe!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *