Kom lidt sundere igennem alle julefrokosterne

RugbrødJulen er højsæson for mavepine og forstoppelse, men man kan godt komme igennem højtiden uden nødvendigvis at give afkald på alle de traditionelle lækkerier, man skal bare bruge hovedet når tallerken fyldes.

Følg mine råd til en sundere jul, og vink farvel til overfyldte udspilede maver, humørsvingninger, træthed og tag imod det nye år med god samvittighed.

Stay Simple’s skridt mod en lidt sundere jul

Vælg det grove brød frem for det hvide. Det grove brød indeholder flere fibre, og de hjælper med at skubbe maden igennem tarmene, så det ikke sætter sig fast til en forstoppelse.

Udskift den traditionelle sukkerfyldte rødkål med en knasende frisk rødkålssalat.

Lav risengrøden af fuldkornsris (ja, jeg ved godt, at jeg strammer den, men det smager godt – anderledes, men godt).

Husk at røre dig! Motion hjælper med at holde tarmene igang, så benyt julefrokosterne med familien til at gå nogle lange hyggelige tur, og julefrokosterne med kollegaerne til at give den gas på dansegulvet 🙂

Når du stiller en skål frem med vanillekranse og chokolade julemænd, så stil en skål ved siden af med nødder og frugt i mundrette stykker (søde pillede clementiner og lækre æbler i både ryger lige så hurtige ind som juleslik, hvis alt forarbejde er gjort).

Vælg fornuftigt, når du står ved hylderne med julegodter i supermarked. Køb en god mørk chokolade, kvalitets marcipan og tørrede frugter. Lav jeres julegodter selv af naturlige råvarer frem for at købe billigt syntetisk slik, som kun efterlader dig energiforladt med humørsvingninger og ekstra deller på sidebenene.

Drik rigeligt med vand – det er sundt, det mætter og det forhindre at du overspiser, og det levner mindre plads til de tomme kalorier fra alkohol (nå ja, og dermed også færre tømmermænd dagen derpå ;0))

Levn og lad stå! Husk at mærke efter hvornår du er mæt. Lad ikke øjnene overtale dig til at tage endnu en portion, hvis maven er fyldt. Mind dig selv om, at du nok skal nå at få nok af den traditionelle mad – og nå at blive lige så træt af den som sidste år.

Spørg til menuen, hvis du ikke allerede kender den. Når snakken går lystigt og fadene kommer rundt, tager vi ofte noget ned på tallerken uden at tænke over det – og spiser det måske også uden at bemærke det? Resultatet er udspilede maver og måske endda kvalme af mæthed. Så spørg til menuen, hvis du ikke allerede kender den, dermed kan du på forhånd beslutte, hvor meget du vil spise. Det er jo ærgerligt, ikke at have plads til yndlingsretten, fordi maven er fyldt op af noget du kun har spist for at være høflig, ik’?

Stay Simpel ønsker jer alle en rigtig god jul og et godt nytår!

Pssst… Glæd jer til januar, hvor jeg starter det nye år med en effektiv tilbudspakke – så du kan kickstarte dit nytårsforsæt og få en sund livsstil i 2015.

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail