Kan man spise sig fra stress?

Søvnproblemer, hovedpine, udmattelse, svimmelhed, dårlig hukommelse, udslæt, hjertebanken, koncentrationsbesvær, hyppige infektioner, træthed, irritabilitet, mavesmerter, depression, overvægt eller vægttab.

Stress

Listen over mulige reaktioner på stress er lang og skræmmende. Når jeg læser alle ordene er det svært at forstå, hvordan mange af os formår at undertrykke symptomerne i længere perioder. Alle ordene blinker jo nærmest som små røde advarselslamper.

Hvis en nær ven kom til dig og fortalte, at hun havde søvnproblemer og hjertebanken, så ville du jo med det samme tage det alvorligt, ik? Hvorfor gælder den samme omsorg ikke for os selv? Vi er eksperter i at sige “jeg skal bare lige igennem denne periode, så bliver det hele nok bedre”. Nogle gange bliver det bedre, men andre gang er det nødvendig at tage tyre ved hornene og få gjort noget ved problemet.

Negativ stress påvirker dit immunforsvar og dine hormoner. Denne påvirkning kan gøre det svært for kroppen at optage vitaminer og mineraler, og forringer evnen til at afgifte kroppen. Det er derfor meget vigtigt, at du sørger for at få vitaminer og mineraler nok i stressede perioder. Man kan ikke spise sig fra stress – desværre! Men du kan give din krop en hjælpende hånd med på vejen ved at følge rådene nedenfor:

De fleste af os ved at D-vitamin påvirker vores humør og immunforsvaret, og at vi bør tage et tilskud af dette vitamin her om vinteren. Men vidste du, at B-vitamin er afgørende for kroppens evne til at danne serotonin? Serotonin er et signalstof, som hjælper os med at holde humøret oppe. Vitaminet findes blandt andet i fuldkorn, men jeg vil anbefale også at tage et tilskud, da optagelsen afhænger af at man får et tilskud af alle B-vitaminerne. Med et tilskud sikre du den rette balance.

Stress kan føre til mangel på magnesium og C-vitamin. Magnesium indgår i over 300 biokemiske processer i kroppen, og da det humørfremmende serotonin er afhængig af magnesium, kan det være nødvendigt med et tilskud. Magnesium findes i grønne grøntsager, nødder og kerner, men tag også et tilskud så du er sikker på at få nok. C-vitamin finder du i kiwi, appelsiner og rød peberfrugt, men igen vil jeg anbefale, at man tager det som kosttilskud i stressede perioder, for at sikre nok optagelse i kroppen.

Spis mørke økologiske grøntsager og frugter, da den mørke farve dannes ved at frugten/grøntsagen har måtte mobilisere sit eget immunforsvar for at modstå angreb fra naturen. Denne mobilisering danner fytokemiske stoffer, og det er dem vi gerne vil have over i vores kroppe, så de kan danne grobunden for et stærkt immunforsvar i os.

Sund mad, søvn og motion er meget vigtige redskaber i kampen mod stress, men vigtigst af alt er dog at lære at lytte til sin krop. Hvad er der for nogle situationer, der øger stress hos dig, og hvad er det for nogle virkemidler, der hjælper dig med at finde ro og restituere? Søg hjælp og redskaber, der kan hjælpe dig tilbage på rette spor.

Ps. Hvordan går det med at spise efter T-tallerken? ;0)

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *