Kan du også spare over 7.000 kroner?

Vidste du, at en gennemsnitsfamilie i Danmark smider ca. 68 kilo madspild ud om året? Det skulle ifølge stopspildafmad.dk summe sig op til kr. 7.200 om året! Jeg må indrømme, at jeg blev temmelig forarget, da jeg hørte dette. Men i dagene efter begyndte min glorie at blegne, for hvor god er jeg egentligt selv til at holde overforbrug og madspild nede? – sådan helt ærligt!

Kan jeg blive bedre til at bruge fryseren? Bedre til at følge vores madplan og udrydde “Panik-pizza”? Bedre til at undgå “Jeg skulle lige købe 2 ting i Netto, men kom ud med en hel kurv fuld”-indkøb?… Jo, der er bestemt plads til forbedringer, og hvis det samtidig betyder, at der kunne være penge at spare, så er det da så absolut være at bruge 10-15 minutter af min dyrbare tid (dem kan jeg jo så spare i Netto næste gang jeg skal ud og handle ind ;O)) til at undersøge, hvad jeg kan gøre for at undgå madspild i vores husholdning.

Her er nogle af de gode fif jeg fandt:

  1. Lav en madplan (…og hold dig til den!). Det lyder måske kedeligt, men selv om vi gerne vil have det til at lyde frit og impulsivt, ikke at følge en madplan, så har vi alligevel en tendens til at vælge de samme retter igen og igen. At lave en madplan kan resultere i mere spændende og varierede retter.
  2. Lav en indkøbsseddel sammen med madplanen (…og hold dig til den!), og list varerne så de passer til butikkens indretning. Dette skulle gøre indkøbene hurtigere og billigere, fordi du kan holde dig til indkøbslisten, uden at skulle igennem indkøbsgangene flere gange, og dermed lettere fristes af tilbud og impulskøb på vejen.
  3. Store mængder er ofte billigere, men hvis du ikke får dem spist alligevel, så er der jo ikke meget sparet i mængderabatterne. (Og her vil jeg så undlade en lang præken om, hvordan producenterne kunstigt forlænger holdbarheden med tilsætningsstoffer, som lander i vores kroppe – den tager vi en anden dag ;O))
  4. Frys! Brug 5 minutter efter at du er kommet hjem med indkøbene til at gennemtænke, om I får spist alt det du har købt. Hvis du ofte smider en halv spegepølse eller leverpostej ud, så frys halvdelen ned til ugen efter.
  5. “Køb kun det du har brug for, og brug det du har købt”. Få brugt resterne i en “tøm-køleskabet-ret”. Sæt en af dem på madplanen én gang om ugen, gerne dagen inden du handler ind igen. En “tøm-køleskabet-ret” kunne være  Pasta med kødsovs, biksemad, pitabrød, tærter eller smoothies.

Jeg vil prøve at indarbejde et par af de gode fif, og se om det gør en forskel i mit køleskab og i min økonomi. Er du også blevet fristet til at se dine madspilds-vaner efter i sømmene? I så fald kan du finde flere tips og oplysninger på Stopspildafmad.dk, hvor du også kan finde flere opskrifter med fokus på at mindske madspild.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *