“Jeg starter kuren på mandag og denne gang gennemfører jeg… måske!”

BadevægtVi har vist alle været der. Vi vil gerne gøre noget godt for os selv, og venner og kollegaer lovpriser det sidste nye hit inden for slankekurer, så vi hopper med på bølgen og køber store mængder af bladselleri og hvidkål (allerede her brude fornuften måske sejre…)

Vi svinger om os med køkkenredskaberne med en sådan iver, at gulerodsstænger og salatblade flyver rundt i lokalet, og for en stund kører det bare derudaf for motivationen er i top og jernviljen rødglødende. Men hvorfor er der så så mange der falder fra i det første sving?… og hvorfor tager 90% vægten på igen, hvis det lykkedes dem at gennemføre?

Mit bud er at vi glemmer at tænke ordentligt over hvorfor vi gør som vi gør. “Det kunne være skønt at tabe et par kilo” er ikke ligefrem en tricker sætning, der kan flytte bjerge, vel? Forestil dig en elitesportsudøver, som motiverer sig selv ved at sig “Det kunne være skønt at vinde denne konkurrence” – Nej vel?

Sommerferien er slut, hverdagen presser sig på, og for mange betyder det, at der komme flere rutiner ind i hverdagen igen – Det er et super godt tidspunkt at starte en livsstilsændring. En sommerferie er for mange en fri zone, hvor det er tilladt at drikke lidt ekstra vin og spise rigtig mange is, og kroppen kvittere med lidt flere urenheder i huden og en ekstra lille mavedelle, som gør det lidt vanskeligere at knappe bukserne – med andre ord, prisen for livsstilen bliver synlig og motivationen for en ændring større!

Men inden du beslutter dig for at lave en livsstilsændring, bør du bruge tid på at overvej hvorfor du vil det. Spørg dig selv, hvad der er du ønsker at opnå – hvad får du ud af det? Vil du gerne kunne passe den røde sommerkjole, som hænger urørt i skabet for 3. år i træk? Ønsker du en bedre hormonbalance, mindre acne eller at kunne gå op ad trappen uden at blive forpustet? Vær så konkret som muligt. Gode mål er målbare, så du kan se og mærke resultatet, og stor mål bør deles op i delmål, så du kan se fremskridtene og fejre succeserne.

En anden overvejelse, der er mindst lige så vigtig som at starte og gennemføre en livsstilsændring er, hvad der skal ske når du har nået målet. Hvordan ser din hverdag så ud? For rigtig mange mennesker er det nødvendigt at sætte nogle spilleregler op, så vi ikke blot plumper tilbage i de samme gamle vaner, som fik os i uføre til at starte med. Det lyder måske meget organiseret, men det kan blot dreje sig om at prioritere motion 3 gange om ugen, at der kun spises usundt én gang om ugen – og i små mængder, at fjerne alt hvidt brød og pasta fra hverdagen eller at man bruge en tallerkeninddeling ved hvert måltid. Det lyder da spiseligt, ikke?

Skal vi starte på mandag – og gennemføre?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail