Burde jeg droppe min højt elskede kaffe?

Jeg elsker sløve weekendmorgener, hvor der er tid til at gøre lidt ekstra ud af morgenmaden, tid til at blive siddende lidt længere og rigtig nyde sin kaffe. En rigtig hyggestund… Og det er faktisk det jeg forbinder med kaffe. En hyggelig morgen, en god snak med veninder eller den nærmeste familie eller en lille pause fra hverdagen.

Men hvorfor så overveje at droppe den, kunne man fristes til at spørge, og med rette måske. Af den simple grund, at kaffen altid er blevet skyllet ned sammen med en skefuld dårlig samvittighed – kaffe er jo usundt! … Eller er det? Diskussionen har bølget frem og tilbage i årevis, og det er der en grund til, for kaffe har både gode og dårlige sider.

Så jeg besluttede mig til at dykke ned i materialet om kaffens sunde og usunde sider, og en gang for alle vælge side.

Lad os starte med de dårlige sider:

  • Kaffe nedsætter din evne til at optage vitaminer.
  • Kaffe er syredannende, og kan dermed forårsage ubalance i dit mave/tarmsystem.
  • Kaffe kan gøre det svært at sove eller give en urolig nattesøvn, som kan være svær at registrere. “Jeg falder let i søvn efter en kop kaffe, så der er ingen problemer” tænkte jeg. Men min søvn var urolig, og jeg vågnede ofte op og var næsten lige så træt, som da jeg gik i seng. Trætheden om morgenen var nem at afskrive med travlhed, men sammenhængen med kaffen blev desværre meget synlig, da jeg gik over til koffeinfri kaffe om aftenen :0l

Men kaffe kan også have en positiv effekt:

  • Undersøgelser viser, at kaffe kan have en positiv virkning på Alzheimers, Parkinson’s, Diabetes, blodpropper og blødninger i hjernen.
  • Kaffe modvirker forstoppelse.
  • Derudover er der det sociale aspekt – vi mødes og hygger over en kop kaffe, eller vi sætter hverdagen på pause et øjeblik, imens vi nyder den sorte drik. Det kan måske være svært at forbinde direkte med sundhed (og den lange forkromede forklaring vil jeg undlade her), men vores mentale tilstand påvirker også vores krop og sundhed, og man kunne argumentere for, at pauserne og kaffeslabberas modvirker ensomhed og stress.

De oplysninger jeg fandt, gjorde det svær entydig at sige for eller imod kaffe, og det hele bunder i kroppens evne til at danne de enzymer, som afgifter kaffen.

Jeg elsker mine kaffepauser, og har derfor valgt at følge de gode råd jeg fandt, og fremover nyde min kaffe med god samvittighed.

  • Jo bedre kaffen er filtreret, jo færre “giftstoffer” er der tilbage i den. Vi må derfor pensionere stempelkanden eller bruge den til te i stedet for. Filteret lader for mange af de usunde partikler passere forbi.
  • Jo mindre kaffen er ristet, jo færre kræftkaldende stoffer (acrylamid) er der i den.
  • Vælg en god økologisk friskmalede (jeg skal vist have støvet min kaffekværn af) Arabica kaffe.
  • Anbefalingerne ligger på max 400 mg pr. dag, så den må vi prøve at overholde. Derudover tager det op til 8 timer for kroppen, at nedbryde koffeinen, så kaffe efter kl. 14 frarådes (den bliver vist svær for mig at overholde ;0))

Den traditionelle filterkaffe er altså bedst, men Instant kaffe bliver også filtreret inden den tørres. De diskuterer dog, om denne filtrering er effektiv nok (kunne der være nogle producenter inde over den diskussion???). Jeg lader tvivlen komme Instant kaffe til gode, men husker at vandet ikke må være for kogende.

Forvirret? Så forstår jeg det godt! Som sagt afhænger et for eller imod kaffe, hvordan den påvirker din krop. Hvis du vil mærke efter, hvordan kaffen påvirker din krop, kan jeg anbefale, at du lægger den på hylden i 2 uger. Når du så begynder at drikke den igen, skal du mærke efter, hvad der sker i din krop.

Så er det vist tid til en kop kaffe ;0)

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *