400 ord om det ingen taler om!

Skal den være tyk, tynd, fast eller blød… og hvor ofte?

Vidste du at dit tarmsystems opgave er at hive vitaminer, mineraler og brændstof ud af din kost, så de kan omsættes til energi samt at transportere affaldsstoffer ud af kroppen? Sagt på et lidt mere billedligt sprog… Lider du af forstoppelse, kan affaldsstofferne hobe sig op i kroppen på dig (lidt ligesom affaldssækkene hober sig op i gaderne, når skraldemændene strejker). Lider du af diarre kan konsekvensen være, at kroppen ikke når at optage næringsstofferne fra maden. Med andre ord: skal du yde optimalt, skal din fordøjelse fungere optimalt!

Tusindvis af mennesker accepterer mere eller mindre ubevidst at leve med en dårlig fordøjelse. Mange har aldrig kendt til andet, og lever derfor med mavesmerter, lugt- og luftgener og forstoppelse, og det er frygteligt taget i betragtning, at små ændringer i hverdagen kan betyde store ændringer i livskvaliteten!

70% af dit immunforsvar er relateret til dit tarmsystem, og fungerer som en barriere, der skal forhindre uønskede stoffer i at blive optaget i kroppen. Du kender sikkert fornemmelsen af at være træt og mat, imens dit immunforsvar prøver at nedkæmpe en forkølelse? Det er i princippet det samme der sker, hvis du spiser forkert – immunforsvaret kommer på overarbejde og du mangler energi.

Så lad os lige tage den én gang for alle: Det skal være en lugtfri flyder! Hverken for tung eller løs, og det bør ikke være nødvendigt at anstrenge sig, for at presse den ud. Hvor ofte man har afføring er individuelt, men gerne én gang om dagen, og der skal helst ikke gå mere end to dage imellem.

Hvis du tænker, at der er forbedringsmuligheder for din afføring, så start med at spise flere fibre og drik mere vand. Har du allerede indført fuldkorn i koste og ikke mærket en forbedring kan det skyldes, at du spiser for hurtigt. Kulhydrater nedbrydes nemlig allerede i munden, og sluger du  maden, bliver det derfor svære for tarmsystemet at nedbryde og optage næringsstofferne. Hjælper dette ikke bør du rådgive dig med en professionel.

Blomst

… og husk så lige børnene! Utroligt mange børn lider jævnligt af forstoppelse, fordi de fortrækker det lyse søde brød frem for groft brød med mange kerner. Som mor ved jeg, at det kan kræve forhandlingsmetoder svarende til dem de bruger i FN for at få børnene til at spise sundt, men så snyd! Der findes efterhånden en godt udvalg af fuldkornsprodukter på hylderne i supermarkederne, som ligner hvidt brød til forveksling, og det er et udmærket springbræt til de grovere produkter med de sunde kerner – det tager blot lidt tilvænning.

Gør nu noget ved det – der skal så lidt til!

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail